به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، مهدی فاضل، مدرس رشته عکاسی در ورکشاپ خانهدوست که روز گذشته در محل سالن اجتماعات سوره حوزه هنری خراسان شمالی برگزاری شد، گفت: نهادهایی که به نوعی متولی هنر هستند میتوانند در حمایت از عکاسان تاثیرگذار باشند و اینکه نهادی مثل حوزه هنری که فعالیت هنری داشته و یا انجام فعالیت های هنری در شرح وظایفش هست به عنوان مرکزی که هم به لحاظ امکانات و هم از نظر مجوز فعالیت میتوانند برای هنرمندانی که در زمینه خاصی فعالیت کنند راهگشا باشند.
وی افزود: نهادها و دستگاههای دولتی به تنهایی در این مسیر تاثیر گذار نیستند و به عنوان مثال در اکثر نقاط دنیا گالریدارها بخشی از جریان هنر را رقم زده اند و در بخش دیگر این جریانسازی به صورت خودجوش اتفاق میافتد که به صورت فردی یا گروهی و اجتماعی است.
کارشناس ارشد عکاسی به ضعف عکاسان در مباحث نظری اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش عکاسی و به خصوص در مباحث نظری خیلی ضعف داریم به شکلی که عکاسان توانمند ما در حوزههای نظری ضعف دارند.
فاضل اظهارداشت: مباحث نظری باعث میشود که دامنه فعالیت عکاسان به یک سری عکسهایی که در آرشیوها باقی میماند تا نهایتا یک جشنوارهای و یا جریانی زمینه ظهور و بروز این عکس ها را فراهم کند محدود می شود.
وی خاطر نشان کرد: جریان عکاسی در بسیاری از کشورها به این شکل نیست و در واقع عکاسان جریان خودشان را رقم می زنند و آن نیز با افزایش دامنه اطلاعات نظری در حوزه عکاسی میسر می شود.
این مدرس عکاسی با بیان اینکه جشنوارهها بسیار میتوانند در جهتدهی جریان عکاسی تاثیرگذار باشند، گفت: عکاسانی هستند که در بازهی از دوره کاریشان به شکل روتین و صرفا به جهت حضور در جشنوارهها، عکاسی میکنند اما مسیر کاریشان را به کارگاهها و ورکشاپهای تخصصی تغییر دادهاند.
فاضل تصریح کرد: در واقع این عکاسان مسیر جدیتری را در پیش گرفتهاند، پس برگزاری ورکشاپها و کارگاههای تخصصی می تواند در جهت ارتقا سطح عکاسی تاثیرگذار باشد.
وی در خصوص چگونگی جریان دهی و هدفمند کردن هنر عکاسی گفت: جهتدهی و یا هدایت عکاسی در یک فضا و یا جغرافیای خاص به دو شکل می تواند اتفاق بیفتد، یکی جهتدهی کلی که شامل جریان عکاسی شهر یا کشور است و دیگری در حوزه فردی که هر شخص جریان خودش را پیدا کند.
مدرس کارگاه خانه دوست اضافه کرد: در تاریخ عکاسی جریانهایی بودند که به صورت گروهی و جمعی اتفاق افتاده است و بعضی از نهادها و دستگاههای دولتی این موارد را سازمان دهی کردهاند.
وی با اشاره به اینکه مهمتر از این قضیه جریانهایی است که به صورت فردی میتواند پیگیری شود، گفت: اینکه شخصی و یا عکاسی خودش جریان خاص کاریاش را پیدا کند و در آن حوزه بتواند فعالیت کند مناسب است اما طبیعتا نهادها و اشخاصی که در آن حوزه کار میکنند میتوانند تاثیر گذار باشند.
فاضل افزود: علیرغم اینکه نمیتوانند کل حوزه عکاسی را تحت تاثیر قرار بدهند اما میتوانند بخش عمده ای را جریانسازی کنند
این هنرمند با تاکید بر عکاسی موبایلی، افزود: خیلی از موارد تکنولوژیک از قبیل عکاسی اگر با آگاهی همراه نباشد میتواند نوعی تهدید باشد و برعکس اگر آگاهانه مورد استفاده قرار بگیرد قطعا فرصتهای خاصی را میتواند بوجود بیاورد.
فاضل گفت: عکاسی موبایلی به شکل صرف نه تهدید است و نه فرصت بلکه بستگی به نوع استفاده از آن دارد، اگر خوب استفاده شود عکسهایی را میتوان ثبت کرد که خیلی از افراد دیگر نمیتوانند چرا که سرعت عملی که در عکاسی موبایلی وجود دارد در سایر دوربینهای حرفهای حداقل به لحاظ زمانی نیست.
وی اظهار داشت: بحث آموزش و مطالعه تخصصی چه از نوع دیداری و چه مباحث نظری میتواند به عنوان یک راهکار در جهت حرفهای کردن عکاسی موبایلی کمک کند و ابزار عکاسی و نوع موبایلی که مورد استفاده قرار می گیرد از نظر قابلیت و کارایی نیز خیلی میتواند تاثیرگذار باشد.
فاضل تصریح کرد: در دورانی که ما زندگی میکنیم دسترسی به عکسها و خصوصا تاریخ عکاسی سهل و آسان است و ابزار عکاسی هم در اختیار همه وجود دارد و درنهایت عکس دیدن به خودی خود یک حرکت رو به جلو است.
وی درخاتمه اشاره کرد: تصور اینکه با فشردن یک دکمه خیلی راحت میتوان یک عکس را ثبت کرد و عکاسی کرد ساده است اما به واقع هنر عکاسی به این سادگی نیست و اینکه در فضای روز عکاسی، اگر کسی حرفی برای گفتن داشته باشد به مطالعه زیاد هم در زمینه عکاسی و هم خلاقیتهایی که باید بروز پیدا کند نیاز دارد و این اتفاق به صورت سرسری نمی افتد.