به گزارش واحد رسانه و جریانسازی حوزه هنری خراسان شمالی، این کارگاه یکروزه به همت خانه روایت حوزه هنری استان و با هدف آشنایی شرکتکنندگان با ساختارهای روایت، شیوههای نوین مصاحبه روایی و معناسازی در روایتنویسی برگزار شد و مورد استقبال جمعی از علاقهمندان، فعالان فرهنگی و روایتنویسان دغدغهمند از شهرستانهای مختلف استان قرار گرفت.
در این نشست آموزشی، محسن حسنزاده با تشریح ویژگیهای مصاحبهگر حرفهای، بر اهمیت شناخت دقیق سوژه پیش از انجام مصاحبه تأکید کرد و گفت: «ورود و خروج مصاحبهگر از جلسه مصاحبه باید متفاوت باشد. مصاحبهکننده حرفهای باید پیش از شروع، سه مسئلهی مهم را دربارهی سوژه شناسایی کرده باشد:
۱. شناخت آدمهای مهم مرتبط با سوژه
۲. مکانها یا لوکیشنهای تأثیرگذار در زندگی سوژه
۳. و رویدادهای تعیینکننده در زندگی او
وی با اشاره به ماهیت روایتنویسی افزود: «در روایت، ما در پیِ ماجرا هستیم و روایتنویس باید بتواند معنا بسازد. این نگاه شخصی راوی است که گزارش را از سطح یک متن خبری فراتر میبرد و آن را به روایت تبدیل میکند.»
حسنزاده در ادامه با بیان نکاتی درباره مهارتهای مصاحبهگر گفت: «کسی که نوشتن را نداند، نمیتواند مصاحبهگر خوبی باشد. مصاحبه زمانی موفق است که مصاحبهکننده بتواند بنویسد، از قتل کلمات نترسد و در مسیر کار از سوگیری ذهنی پرهیز کند؛ زیرا سوگیری ذهنی، خط سیر مصاحبه را به هم میزند و کیفیت آن را پایین میآورد.»
او همچنین بر ضرورت شناخت ذهن و احساسات راوی تأکید کرد و گفت: «در مصاحبه، ما به دنبال شناخت عمق ذهن راوی هستیم و باید بتوانیم احساسات او را از دل ذهنش بیرون بکشیم. پیش از آغاز هر پروژه، برگزاری مصاحبه معارفه ضروری است تا خط سیر روایت، فصلهای مهم زندگی راوی، نقاط عطف و میزان تابآوری او مشخص شود.»
وی در توصیهای به حاضران گفت: «در مسیر روایتنویسی در اهداف خود متوقف نشوید، پشتکار داشته باشید و همواره در مقام آموختن باشید. کسی که برای یادگیری وارد گفتوگو میشود، دچار اضطراب و آفتهای مصاحبه نخواهد شد.»
در بخش دیگری از این کارگاه، مدرس ضمن تعریف روایت به عنوان متنی مبتنی بر حقیقت یک واقعه، توضیح داد: «روایت متنی است که علاوه بر بهرهمندی از عناصر جذاب داستانی، بر حقیقت یک اتفاق وفادار میماند. ماجراهای مختلف باید با یک قلاب معنایی به هم متصل شوند و هر آنچه از دید راوی جدا شود، احتمالاً مطلب اضافی است.»
وی افزود: «در روایت، حواس پنجگانه نقش مهمی دارند. سعی کنید در هر روایت دستکم از دو حس استفاده کنید تا متن زندهتر و ملموستر شود.»
به گفتهی مسئول خانه روایت حوزه هنری خراسان شمالی، برگزاری این کارگاه در راستای ارتقای سطح کیفی تولید محتوا، پرورش نگاه تحلیلی در روایتنویسان جوان و تقویت بعد داستانی در گزارشنویسی فرهنگی انجام گرفت.
این کارگاه، نخستین گام از سلسله برنامههای آموزشی خانه روایت در سال جاری است که با هدف کشف و پرورش استعدادهای تازه در حوزه روایتنویسی تدارک دیده شده است.