به گزارش واحد رسانه و جریانسازی حوزه هنری خراسان شمالی، این دوره با هدف انسجامبخشی میان اعضای شش انجمن ادبی استان پس از وقفههای ناشی از تعطیلات نوروزی و حوادث دیماه ۱۴۰۴ برگزار شد. همچنین یکی از اهداف اصلی اردو، تولید شعرهای جدید و آثار ادبی در پیوند با موضوع «جنگ تحمیلی سوم» بود؛ آثاری که طبق برنامه قرار است در میادین شهر اجرا و در قالب جزوه در اختیار مداحان، رجزخوانان و رسانهها قرار گیرد.
در جریان این اردوی پنجروزه، شاعران جوان در کنار استادان و مربیان شناختهشده، شش کارگاه عملی آموزش سرودن شعر را پشت سر گذاشتند و همزمان برنامههایی متنوع و فرهنگی نیز اجرا شد. از مهمترین چهرههای حاضر در این اردو میتوان به حجتالاسلام علی مقدم (با لقب شاعر «بزن که خوب میزنی») و محمدرضا عنبران از مشهد اشاره کرد. همچنین دکتر مجتبی مجرد، استاد اباصلت رضوانی، حجتالاسلام افشینفر و حجتالاسلام والمسلمین نوری؛ نماینده محترم ولی فقیه در خراسان شمالی از مدرسان و سخنرانان حاضر در اردو بودند.
مربیان این دوره نیز از جمع شعرای فعال استان انتخاب شده بودند که نامهایی چون مرضیه براتی، سیدباقر سیدیزاده، مرتضی داوری، علی داوری، فاطمه وحدانی، سیدایلیا علوی، امیر سعادتی و ضحی نظیفی در میان آنان به چشم میخورد.
در کنار کارگاههای آموزشی، برنامههای دیگری نیز اجرا شد؛ از جمله نمایش مستند «دیدار طنزپردازان و لشکر زینبی»، کارگاه شعر متعهد با تدریس حجتالاسلام شیخعلی مقدم، کارگاه یهودشناسی با تدریس حجتالاسلام افشینفر، کارگاه روایت خیابان با حضور سارا رحیمی و کارگاه سرگذشت استعمار با تدریس سیدامیررضا سیدیزاده.
همچنین کارگاه مهارت شعرخوانی با حضور محمدرضا عنبران و محفل شعر «امین» با شعرخوانی شاعران برای نماینده ولیفقیه از جمله بخشهای پرمخاطب اردو بود. چهار حضور میدانی شاعران در قالب «حماسه شبانه خیابان»، و آیین مذهبی هیأت در سالروز شهادت امام صادق(ع) با مداحی حاج نریمان پناهی، بخشهای پایانی این اردوی فرهنگی را تشکیل داد.
«قاصدکها» در سومین مرحلهی برگزاری خود، ضمن ایجاد پیوند میان شاعران جوان و پیشکسوتان، تلاش کرد تا شعر متعهد و اجتماعی خراسان شمالی را در مسیر تازهای از خلاقیت و حضور میدانی قرار دهد؛ فضایی که به نظر میرسد زمینهساز حرکت جدیدی برای انجمنهای ادبی استان در سال ۱۴۰۵ باشد.