به گزارش واحد رسانه و جریانسازی حوزه هنری خراسان شمالی، نمایش خیابانی «به کدامین گناه»، روایتی تأثیرگذار از جنایات جنگی و تقابل جاهلیت مدرن با معنویت، با اجرای گروهی از دختران مدرسه صدرا در میدان مرکزی بجنورد اجرا شد. این برنامه همکاری مشترک حوزه هنری خراسان شمالی با بنیاد برکت، پویش ایران همدل و باشگاه رشد نوجوان امید است و به صورت سراسری در کشور در حال برگزاری است.
نمایش «به کدامین گناه» که عنوان آن برگرفته از آیه شریفه «به ای ذنبن قتلت» است، به واقعه ناگوار بمباران مدرسه شجره طیبه و رسم دخترکشی در دوران جاهلیت اشاره دارد. این اثر نمایشی در پی آن است که نشان دهد چگونه انسان مدرن، در فراق معنویت، به ماشین کشتار تبدیل شده است.
روایتگری این اثر بر عهده حمیده حقانی است و سیدمهدی کشمیری طراحی صحنه آن را بر عهده داشته است. شش تن از دانشآموزان مدرسه صدرا نیز در این نمایش به ایفای نقش میپردازند.
با توجه به حضور گسترده مردم در میدان مرکزی شهر و شرایط خاص جامعه، بازیگران نمایش از نریشنهای ضبط شده استفاده کردهاند. شیوه اجرا ترکیبی از روایتگری، بازی صحنه و پرفورمنس است و عوامل اجرایی تلاش کردهاند تا با تصویرسازی مناسب، فضایی تأثیرگذار برای کودکان شهید خلق کنند.
فضای نمایش با کلاس خالی و تصاویر دلخراش کودکان آسیبدیده آغاز میشود. روایتگر، مردم را به تماشای نمایش دعوت میکند و صحنه به شکل یک مدرسه درمیآید. با نواخته شدن زنگ مدرسه، دانشآموزان شروع به خواندن انشاء درباره رویاهایشان میکنند که ناگهان با انفجاری به باد رفته و نابود میشود.
راوی در ادامه به قوانین بینالمللی در این زمینه اشاره کرده و سپس موسیقی حزنانگیز کودکان، این بار در شمایل ارواح طیبه شهدا، فرشتهگونه وارد شده و با مردم حاضر در میدان به سوگواری میپردازند.
این نمایش که با هدف آگاهیبخشی و ایجاد تأمل در مورد پیامدهای خشونت و جنگ طراحی شده است، فرصتی برای بازنگری در ارزشهای انسانی و معنوی در جامعه مدرن فراهم میآورد.