بازخوانی میان جنگ در «خودی و ناخودی»

بازخوانی میان جنگ در «خودی و ناخودی»
در دورهمی «خودی و ناخودی» با حضور یونس محمدی، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «مکث»، ابعاد کمتر دیده‌شده دفاع مقدس ۱۲ روزه ایران در مقابل جنگ تحمیلی از سوی ایالات متحده به پیمانکاری رژیم صهیونیستی در عرصه رسانه و اندیشه بررسی شد. در این نشست تأکید شد که شناخت جبهه خودی و دشمن، نخستین گام برای ورود آگاهانه به جنگ رسانه‌ای است.
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۴ - ۰۷:۵۹
کد خبر :  ۳۵۳۱۵۶

به گزارش واحد رسانه و جریان‌سازی حوزه هنری خراسان شمالی، این نشست با هدف بازخوانی تحولات فکری و رسانه‌ای دوران میان جنگ برگزار شد و در آن، دشمن‌شناسی و بررسی تاریخی جریان‌های فکری وابسته به غرب مورد تحلیل قرار گرفت.

یونس محمدی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «نقش کشورهای متخاصم، نگاه غرب به تمدن ایرانی‌اسلامی و مهم‌تر از آن، فعالیت جریان فکری‌ای که دو قرن است به‌بهانه مدرنیزاسیون در پی زدودن هویت دینی مردم ایران بوده، باید به‌درستی فهم و تحلیل شود

وی با اشاره به شکست دشمن در میدان نظامی، هشدار داد که جنگ رسانه‌ای و روانی دشمن، میدان تازه‌ای است که بدون درک دقیق از عوامل فکری و فرهنگی آن، پاسخ به شبهات و تحلیل رویدادها به‌سادگی ممکن نیست.

در این نشست، جریان روشنفکری غرب‌زده که در عصر قاجار و دوران پهلوی با الگوبرداری از تمدن غرب به تقابل با ارزش‌های دینی پرداخته، به‌عنوان یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی دشمن معرفی شد. محمدی گفت: «این جریان ناقص‌الخلقه، با پیروی چشم و گوش بسته از روشنفکری فرانسه، که به مقابله با کلیسای فاسد پرداخته بود، در ایران با اسلام که دین عدالت، آبادانی و حقیقت است، به‌مقابله پرداخت

وی ادامه داد: «اوج نفوذ این جریان را در دوران پهلوی می‌بینیم که روشنفکران منتقد عصر قاجار به دولتمردان فرهنگی بدل شدند و بعدها نیز، با وجود انقلاب اسلامی، در بدنه فکری کشور باقی ماندند و نقش فتنه‌گرانه خود را ادامه دادند

محمدی، این جریان را عامل هموارکننده نفوذ بیگانگان دانست و گفت: «در جنگ‌ها، نقش آن‌ها مضاعف می‌شود و نباید از فعالیت‌های پیدا و پنهانشان در تضعیف هویت ایرانی-اسلامی غافل شد

وی در پایان سخنان خود خطاب به فعالان رسانه‌ای تأکید کرد: «دشمن با تقسیم کار در لایه‌های مختلف، اتحاد ملت ایران ذیل ولایت فقیه را هدف قرار داده و می‌کوشد امید مردم را از بین ببرد و کشور را ضعیف جلوه دهد. در چنین شرایطی، جهادگران رسانه باید با شناخت پیشینه تاریخی دشمن، مرز خودی و غیرخودی را دریابند و در دام فتنه نیفتند

او تقوا در تولید محتوا، حفظ همدلی و اتحاد ملی را از اصول اساسی فعالیت رسانه‌ای در عصر جنگ ترکیبی عنوان کرد.

ارسال نظر