منتقد کارگاه نقد داستان مطرح کرد:

پرداختن به زاویه دید،نقطه طلایی برون رفت داستان‌ها از خاطره‌نویسی

پرداختن به زاویه دید،نقطه طلایی برون رفت داستان‌ها از خاطره‌نویسی
پرداختن به زاویه دید نقطه طلایی در خارج کردن داستان‌ها از خاطره‌نویسی است.
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
کد خبر :  ۸۱۶۳۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، در نخستین نقد ماهانه داستان که با رویکرو بررسی آثار "زهرا اسدی" و با حضور « ثریا صدقی» و «علی مهدی دوست» برگزار شد محتوا، مفهوم و ساختار داستان‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
« ثریا صدقی» از مدرسان کارگاه‌های داستان‌نویسی، به نقد داستان‌های ارائه شده در این نشست پرداخت و کلیشه‌ای بودن را از نقاط ضعف برشمرد و از راه‌کارهای لازم برای تبدیل کردن‌ یک داستان کلیشه‌ای به داستانی تاثیرگذار سخن گفت.
وی استفاده از بیان صریح، ارائه اطلاعات به شکل مستقیم را از عوامل مهم در شکل‌گیری داستان کلیشه‌ای دانست و افزود: حتی اگر سوژه جذاب باشد، سبب می‌شود تا به سوژه‌ای کلیشه‌ای تبدیل شود.
وی بهره‌گیری از توصیف مناسب، استفاده از فضا و مکان و اشیاء برای انتقال مفاهیم را از موارد مهم برای خارج کردن استان از شکل تخت گونه و کلیشه‌ای بیان کرد.
وی با مهم برشمردن زاویه دید در داستان، استفاده از شخص اول برای برون رفت داستان از شکل خاطره‌نویسی تاکید کرد.
این مدرس داستان، در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر اولویت‌بندی حوادث در داستان به عنوان یکی دیگر از راه‌های مهم در تولید اثار فاخر گفت: انتخاب حادثه محوری می‌تواند ما را به یک اثری با پایانی جذاب برساند.
در این جلسه هر یک از اعضا به نظرات خود به منظور نقد داستان پرداختند.

ارسال نظر