به گزارش واحد رسانه و جریانسازی حوزه هنری خراسان شمالی، ظهر سه شنبه 27 شهریور، جلسه هماندیشی با موضوع آموزشی رقابتی نمایشنامهخوانی با حضور اکرم صدیقی؛ رئیس حوزه هنری استان، مهدی کشمیری مسئول واحد نمایش و مجید پیشینیان معاون فرهنگی حوزه هنری، علیرضا فیروزه کارگردان و پیشکسوت تئاتر، پریا ضیائی کارگردان تئاتر، ابوالقاسم یزدانی نویسنده و کارگردان، مجید حمزانلوئی کارگردان نمایش رادیویی و عباس کریمی کارگردان تئاتر، در محل سالن جلسات حوزه هنری استان برگزار شد.
اکرم صدیقی در ابتدای جلسه با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی شکلگیری طرح نمایشنامهخوانی، گفت: پس از بررسی پژوهشهای انجام گرفته، با توجه به شرایط و امکانات موجود آنچه که در حوزه هنر نمایش و تئاتر میتوان انجام داد؛ ترویج نمایشنامهخوانی است. حوزه هنری در نظر دارد با همفکری و مشورت هنرمندان، اساتید نمایشنامهخوانی و نمایشنامهنویسی و فعالان این عرصه، به برگزاری جشنواره نمایشنامهخوانی بپردازد. در خصوص موضوعات، شرایط و چگونگی برگزاری، رده سنی و سایر نکات از تجربه و هنر فعالان حوزه تئاتر کمک میطلبیم.
مهدی کشمیری طرح اولیه برنامهریزی شده برای آموزشی رقابتی نمایشنامهخوانی را به شرح ذیل تشریح کرد:
در نظر داریم آموزشی رقابتی نمایشنامهخوانی برای گروه سنی بالای 18 سال و با موضوعاتی که به ارزشهای خانواده، شهدا، دفاع مقدس و سایر موضوعات مصوب در جلسات هماهنگی، برگزار کنیم. این سبک زود بازده است و میتوان ظرف 45 روز از فراخوان تا اختتامیه را پیش برد و شاهد نتیجه بود. همچنین آثار برگزیده به صورت فیلم ثبت شوند.
مجید حمزانلوئی کارگردان نمایش رادیویی، ضمن تاکید بر اینکه نمایشنامهخوانی حرکت بنیادین و ارزندهای است، اضافه کرد: نمایشنامه خوانی پایه و اساس کار تولید تئاتر است؛ که منجر به کشف بازیگران و استعداد های جدیدی می شود.
حمزانلوئی ادامه داد: برگزاری کارگاههای آموزشی بعد از مرحله بازبینی برای شرکتکنندگان میتواند در افزایش سطح کیفی آثار تولید شده بیفزاید و راه رشد و پیشرفت را برای علاقهمندان هموارتر کند.
عباس کریمی کارگردان تئاتر، به جریانسازی فرهنگی برای نمایشنامهخوانی اشاره کرد و گفت: در این راه باید ابتدا توجه ویژهای به جریان فکری و فرهنگی که میتوان به کار گرفت شود؛ سپس رقابت را درنظر بگیریم تا به نوعی جریانسازی، ترویج فرهنگ و هنر و ذائقهسازی برای نسل جوان نائل شویم.
کریمی متذکر شد: به دلیل اهمیت متون این طرح آموزشی رقابتی ، بهتر است در ابتدا کارشناسی بر روی متون در بخشهای مجزا انجام شود سپس معرفی شوند.
ابوالقاسم یزدانی نویسنده و کارگردان، با تاکید بر کیفیتبخشی جشنوارههای نمایشی گفت: برگزاری چندین جشنواره در یک حوزه از هنرهای نمایشی نمی تواند بر کیفیت کار بیفزاید. بنابراین بهتر است وقتی ایده جدیدی برای کار داریم وارد عمل شویم و گرنه بهتر است در تقویت جشنواره های موجود بکوشیم.
یزدانی افزود: یکی از نکات قابل توجه در هنر تئاتر، وجود و حضور فعال مخاطب است. مخاطب است که باید نتیجه کار را ببیند و به تماشای اثر تولید شده بنشیند؛ حیات تئاتر به وجود مخاطب است.
یزدانی اجرا در بستر جامعه را مهمترین نکته برای جذب مخاطب دانست و بیان کرد: به طور حیرت انگیزی اگر اجراها را در مکانهایی مثل کافه، بازار، اماکن تجاری و تفریحی ببریم؛ مخاطب علاقهمند و مشتاق به راحتی با این سبک از نمایشنامهخوانی ارتباط گرفته و همراه میشود.
پریا ضیائی کارگردان تئاتر، با استقبال از اجرا در کافهها، خاطرنشان کرد: اجرا در مکانهایی که مردم و جوانان حضور دارند؛ باعث میشود فرهنگ و هنر جزئی از زندگی مردم شود. همچنین اگر به افراد و گروههای برگزیده مجوز اجرا داده شود، به خودی خود توانستهایم گروههای نمایشی جدیدی را پدید آوریم.
ضیائی ردهبندی سنی طرح آموزشی رقابتی را پیشنهاد داد و افزود: بهتر است این طرح در ردههای سنی مختلف برگزار شود. با درنظر گرفتن رده سنی، جشنواره عدالت محور میشود و گروههای سنی بییشتری را میتوان در این طرح آموزشی رقابتی جای داد. حضور جوانان و پیشکسوتان در قالب گروههای اجرا در کنار هم ترکیبی از گروههای سنی ایجاد خواهد کرد که بر جذابیت اجراها میافزاید.
علیرضا فیروزه پیشکسوت عرصه تئاتر و نمایش و کارگردان تئاتر استان، اظهار کرد: نمایشنامه در استان مهجور مانده است و میتوان با این حرکت جانی دوباره به آن بخشید. اما بهتر است در ابتدای امر به شکلگیری صحیح زیر ساختها توجه کنیم. آموزش یکی از ارکان مهم در حوزه نمایش است. در نمایشنامهخوانی به نوعی با ادبیات نمایشی سروکار داریم و باید برای تقویت آن از اساتید این حیطه بهرهمند شویم.
وی تاکید کرد: خواندن نمایشنامههای خارجی بسیار به تقویت و پیشرفت هنرمندان کمک میکند اما باید توجه داشت که از اصول فرهنگی خود خارج نشویم.
لازم به ذکر است؛ طرح آموزشی رقابتی نمایشنامهخوانی برای اولین بار در استان مطرح شده و در حال برنامهریزی و اجرا میباشد.
در پایان این جلسه، بر سر موضوعات و بخشهای طرح آموزشی رقابتی بین حاضرین در جلسه مباحثه و هماندیشی شد. نهایتا تصمیم بر آن شد طرح بر اساس پیشنهادات مطرح شده و مورد تفاهم، برنامهریزی شود و فرآیند جشنواره از فراخوان تا اختتامیه در قالب یک طرح ارائه شود.