در کارگاه «نگارش پلات» عنوان شد؛

نمایشنامه سخت‌ترین نوع نگارش است

نمایشنامه سخت‌ترین نوع نگارش است
سیدمهدی کشمیری معتقد است نوشتن نمایشنامه سخت‌ترین نوع نگارش است.
پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر :  ۳۵۱۶۱۹

به گزارش واحد رسانه و جریان‌سازی حوزه هنری خراسان شمالی، کارگاه نمایشنامه نویسی با عنوان «نگارش پلات» با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حضور سیدمهدی کشمیری در سالن جلسات حوزه هنری استان برگزار شد.

در ابتدای کارگاه مراحل نوشتن نمایشنامه به شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزش داده شد و حضار پلات نمایشنامه خود را نوشته و قرائت کردند و سپس کشمیری گفت: منظور از پلات، پیرنگ و خط داستانی نمایشنامه در یک پاراگراف است. ایده می‌تواند در قالب یک تصویر، کاراکتر یا مکان شکل بگیرد اما معمولا بیشتر ایده‌ها کاراکتر محور هستند.

وی ادامه داد: ما به عنوان نمایشنامه‌نویس باید نسبت به ایده‌ها اشراف کافی داشته باشیم، اما نباید فراموش کنیم که نوآوری و جذابیت لازمه کار است و روی ایده اولیه باید فکر کنیم و آن را پرورش دهیم تا ببینیم آیا می‌توان آن را به نمایشنامه تبدیل کرد یا نه.

کشمیری با اشاره به فرآیندی که باید برای نگارش یک نمایشنامه طی کرد، توضیح داد: ما وقتی می‌خواهیم یک نمایشنامه بلند بنویسیم، برای به ثمر رسیدن ایده دو تا سه هفته زمان نیاز است تا به یک پلات برسیم، سپس باید دوباره آنچه نوشته‌ایم را مرور کنیم و مورد بازنویسی قرار دهیم.

این نمایشنامه‌نویس تاکید کرد: تئاتر یک پدیده اجتماعی است و نمایشنامه‌نویس باید مانند یک کنشگر اجتماعی به پردازش داده‌های اجتماع بپردازد و راه حل عبور از آسب‌های اجتماعی را در نمایشنامه خود پیاده کند. وی همچنین افزود توجه به نکاتی مانند طراحی صحنه، طراحی لباس و کارگردانی در نوشتن نمایشنامه باید مورد توجه نویسنده قرار بگیرد.

در ادامه این کارگاه، کشمیری با تاکید بر دشواری‌های درام‌نویسی، گفت: لازمه نگارش نمایشنامه خوب مطالعه و تحقیقات میدانی است به نحوی که برای مخاطب تئاتر جذاب باشد. نکته مهم در نوشتن نمایشنامه این است که تماشاگر چه عکس‌العملی به اجرای نمایش خواهد داشت و آیا می‌توان مخاطبان انبوه برای نمایش پیدا کرد. وی ادامه داد فروش بلیط و گیشه یکی از عوامل موفقیت نمایش است و نویسنده اثر باید به آن توجه داشته باشد.

 

ارسال نظر